Kjøpsbetingelser, vilkår for kurs og arrangementer og avbestillingsregler

Nettbutikk

Følgende betingelser gjelder for kjøp i nettbutikk eller påmelding som deltager på arrangementer eller kurs:

  • Ordrebekreftelse med bestillingsnummer sendes på e-post. Oppgi bestillingsnummer som referanse til: post@ellassanking.no
  • Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir bestilt.
  • Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling.
  • Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.
  • Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.

Vilkår for deltagelse på kurs og arrangement

  • Deltagere plikter å gjøre seg kjent med vilkår for deltagelse og beskrivelsene til hvert kurs/arrangement. Deltagere oppfordres til å lese programmet grundig og vurdere om hun/han er fysisk/psykisk i stand til å delta på arrangementet, uten belastninger for seg selv eller andre.
  • Ellas sanking vil understreke at deltagelse på arrangementer skjer på deltagernes eget ansvar. Arrangøren påtar seg ikke ansvar for økonomiske følger av mulige uhell/skader som måtte inntreffe under avvikling av arrangementene. 
  • Vi har ingen forsikringsordninger som dekker skader som deltagerne pådrar seg. Ved kjøp av våre tjenester aksepterer du denne risikoen og vi anser våre vilkår tilknyttet deltagelse på kurs/arrangement også er kjent og akseptert.
  • Hvis en deltager må avbryte et arrangement er Ellas sanking ikke ansvarlig for ekstra kostnader som følge av avbruddet. Deltaker har heller ikke krav på refusjon av hele eller deler av kurs/arrangement kostnaden. 
  • Fotografering. Som deltager på kurs/arrangementer arrangert av Ellas sanking, kan man bli tatt bilde av under arrangementet. Bilder som blir tatt kan bli brukt til Ellas sakning sine egne publikasjoner eller nettside. Hvis du vil reservere deg for å bli tatt bilde av må du informere turleder om dette. 

Avbestillingsregler

Følgende betingelser gjelder spesifikt for deltagelse på kurs og andre arrangementer:

  • Avbestilling av kurset kan skje inntil fire uker før oppstart. Kursavgiften blir da i sin helhet refundert.
  • Avbestilling mellom fire og to uker før oppstart gir 50 % refusjon. 
  • Avbestilling siste uken, sykdom eller annet forfall gir ikke rett til refusjon.
  • Hvis en deltager må avbryte et arrangement er Ellas sanking ikke ansvarlig for ekstra kostnader som følge av avbruddet. Deltaker har heller ikke krav på refusjon av hele eller deler av kurs/arrangement kostnaden. 
  • Ellas sanking kan avlyse et arrangement på grunn av force majeure, for få påmeldte. Ved avlysning plikter Ellas sanking å underrette deltakerne så tidlig som mulig. 
  • Avlyses et arrangement blir det innbetalte beløpet refundert eller tilbud om ombooking til annet kurs/samling. Utover dette har deltakerne ikke krav på erstatning.  
  • Om du ikke er fornøyd med kurset, så må dette meldes til post@ellassanking.no innen en uke etter avsluttet kurs. Klagen behandles av daglig leder. Om klagen tas til følge, får du refundert hele eller deler av kursavgiften uten rentegodtgjørelse.  

Ellas sanking følger ellers Forbrukerrådets standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett for betaling, levering, angrerett, retur- og reklamasjonshåndtering og konfliktløsning i forbindelse med kjøp fra våre nettsider. 

Angrerett

  • Med mindre kjøpet er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven. Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytids- dag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
  • Avbestilling mellom fire og to uker før oppstart gir 50 % refusjon. 
  • Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev). Angrerettskjema: https://www.regjeringen.no/no/dokument/dep/bld/skjema/skjema-2/skjema-om-angrerett/id614564/

Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.

  • Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.
  • Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake. 

Levering

  • Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt varen.
  • Bestilte varer blir postlagt 1 til 5 virkedager etter bekreftet bestilling. Fraktomkostninger påløper. 

Mangel på varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

  • Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
  • Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren. 
  • Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig til post@ellassanking.no 
  • Retting eller omlevering. Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende vare. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
  • Prisavslag. Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
  • Heving. Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

Gavekort

  • Gavekortene fra nettbutikken sendes som e-post til mottakeren. Når hun eller han handler i butikken oppgis gavekortkoden i kassen, og beløpet på gavekortet trekkes fra sluttbeløpet. Man kan benytte gavekort som delbetaling, man kan også benytte flere gavekort på samme ordre. Om man handler for mer enn gjenstående saldo på gavekortet, kan man betale restbeløp med tilgjengelige betalingsmåter.
  • Man kan benytte et gavekort flere ganger dersom man ikke handler for hele saldo med en gang. I kassen vil man kunne se til enhver tid saldo på gavekortet.

Gyldighet

Gavekortet er gyldig i 1,5 år fra utstedelsesdato.

Angrefrist

I henhold til angrefristloven har du 14 dagers angrefrist etter mottatt vare.

Slik angrer du ett kjøp

Skulle du angre ditt kjøp har du 14 dagers angrefrist. Send en mail til oss med gavekortnummer og at du angrer ditt kjøp. Hele transaksjonen trekkes tilbake og pengene settes tilbake på ditt kort samtidig som gavekortet makuleres.

Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 40 05 00 eller Forbrukerrådet (forbrukerradet.no).